Drag Racing till final i StoSprintern

Årets treåring på Mantorp i fjol – Jan Hellstedts Drag Racing - verkar ha övervintrat väl. Igår på Halmstadtravet då uttagningsloppen till StoSprintern kördes, slutade Mp-hästen på en hedrande andraplats. Hon tog sig vidare till finalen 2 juli. Där väntar en miljon på segrarinnan.


Drag Racing hade gjort fyra starter i år, innan besöket på Halmstad igår. En bra årsdebut följdes av en seger på Halmstadtravet 12 maj. Därefter började det ”häxa” lite för paret Jan Hellstedt/Jenny Brunzell.
I ett lärlingslopp på Gävletravet 23 maj drog ekipaget spår 12 bakom bilen. I starten därefter på hemmaplan i storloppet Ina Scots Ära väntade spår sju bakom bilen. I bägge loppen hamnade Drag Racing på ”mellis” och slutade sjua respektive oplacerad.
 - Jag var väldigt besviken efter loppet i Mantorp. Ett dåligt spår i lottningen och sedan fick inte hästen chansen att visa hur bra hon är.
 - Jag jublade däremot inför Halmstad, då vi fick ett innerspår bakom bilen. ”Tur och otur” jämnade ut sig som det kan göra berättar Jan Hellstedt.

Drag Racing i pole position
Utanför Drag Racing i startlistan fanns loppets favorit Gourmet d’Arc. I startrusningen var Drag Racing med bra tillsammans med Jorma Kontio. Positionen i rygg på ledaren togs i svängen och det innebar att Thomas Dalborg drog ”Svarte Petter” med hårdsatsande Nyharajah. Motbudet till favoriten blev kvar utvändigt i öppningen som var 1.07,4 första 500 m.
Efter varvning på snabba 1.10,5 första varvet var tättrion intakt inför upploppet. Robin Bakker var segersäker och lättade på tömmarna varvid det blev fritt spelrum för Drag Racing. På pigga ben närmade hon sig den stora favoriten sista biten. På mållinjen skiljde en halv längd till Gourmet D’Arcs fördel. Tiden för Drag Racing blev nya rekordet 1.11,3a/1609 m, en tiondel sämre än vinnaren.
Dom fem försöksvinnarna hade segertider mellan 1.11,1-1.11,8 så Drag Racings tid står sig bra i sammanhanget.

Spår sex i finalen
I spårdragningen efter tävlingarna fick Jan Hellstedt välja spår som sjua (tvåa av tvåorna) och hästens namn placerades på spår sex.
 - Ja, spår sex eller tio var ju aktuellt. Men att ta spår tio känns lite som att ”ge upp loppet” och hamna i kön.
 - Vi har en startsnabb häst som säkert kan hitta ned någonstans bakom den värsta startrusningen.
 - Jorma tyckte hästen kändes fin. Hon visade även bra styrka den sista biten in mot mål. Hon var inte speciellt tagen efter loppet.
 - Nu är vi framme vid det största målet för säsongen. Hon har endast Breeders Crown-loppen kvar.
 - Vi har siktat mot detta lopp. ”Draget” verkar ta loppen på bästa vis. Förmodligen hänger vi på jänkarvagnen i finalen och formkurvan pekar uppåt avrundar en förväntansfull tränare.

Jan Hellstedt gillar StoSprintern – det är lätt att förstå varför. Han har vunnit StoSprintern tidigare. 2008 vann Hellstedt-tränade Viol Hornline med Thomas Uhrberg. Året därpå var Queen Of Rock tvåa i finalen med Stefan Söderkvist.
Även 2024 blev det Mp-seger i StoSprintern då Stefan P Pettersson-tränade Kitty Hawk segrade ihop med Mats E Djuse.

Text: Roger Elebring.

Publicerad tisdag 23 juni 2026. info@mantorp.travsport.se